Fundacja Harcerstwa Centrum Wychowania Morskiego ZHP
Al. Jana Pawła II 5, 81-345 Gdynia

tel./fax 58 620-90-37
email: cwm@zhp.pl

Stopnie i sprawności zuchowe

Zuchy mogą zdobyć jeden stopień - zucha wodnego.

Stopień zucha wodnego może otrzymać zuch, który:

  • zdobył wraz z gromadą dwie sprawności zespołowe wodniackie, przy czym cykle sprawnościowe nie powinny następować bezpośrednio po sobie,
  • zdobył min. jedną sprawność wodniacką indywidualną.

Wilczek/Indianin/Wiking

  1. Przeszliśmy chrzest wilka morskiego/test odwagi wikinga/nadanie imion indiańskich, zbudowaliśmy własne okręty.

  2. Wiemy jakim sprzętem dysponuje drużyna, wiemy gdzie znajdują się burty, dziób i rufa.

  3. Poznaliśmy tajniki pływania na czółnie: komendy, wiosłowanie, wyposażenie łodzi. Klarowaliśmy łodzie po zakończeniu pływania.

  4. Wzięliśmy udział w zajęciach na basenie, uczyliśmy się pływania pod okiem ratownika.

  5. Nauczyliśmy się trzech węzłów, wiemy kiedy je wykorzystać.

  6. Wiemy gdzie na mapie Polski znajdują się najważniejsze rzeki i jeziora.

  7. Byliśmy załogantami podczas pływania na kanadyjkach, wiemy jak zachowywać się na wodzie i co trzeba przygotować przed wypłynięciem.

  8. Stworzyliśmy album z najciekawszymi zwierzętami i roślinami okolicy najbliższego nam zbiornika.

  9. Urządziliśmy zawody w posługiwaniu się sprzętem ratunkowym. (Ubieranie kapoka na czas, rzucanie rzutkami, kołem)

Optymistrz

  1. Poznaliśmy budowę optymista, wiemy jak otaklować łódkę przed wypłynięciem.

  2. Poprowadziliśmy prognozę pogody, wiemy jak przewidzieć rodzaj pogody i rozróżniamy podstawowe chmury.

  3. Wiemy skąd wieje wiatr i jak wpływa to na pływanie na optymiście oraz jak “pracować” żaglem.

  4. Znamy 5 węzłów w tym cumowniczy i ratowniczy. Nauczyliśmy się buchtowania liny.

  5. Wiemy jakie są obyczaje i tradycje żeglarskie.

  6. Zorganizowaliśmy międzyszóstkowy konkurs szant poznanych na zbiórkach.

  7. Pływaliśmy na optymistach.

  8. Spotkaliśmy się z Neptunem, który opowiedział nam o mieszkańcach mórz i jezior.

Kapitan/Marynarz

  1. Wstąpiliśmy do akademii marynarskiej.

  2. Pełniliśmy różne funkcje oka i wioślarza na czółnie. Próbowaliśmy samodzielnie sterować łódką.

  3. Urządziliśmy zawody pływackie na pobliskim basenie.

  4. Stworzyliśmy dziennik pokładowy, gdzie zapisujemy nasze umiejętności i sprawności.

  5. Wiemy jak zachować się w razie wywrotki.

  6. Wzięliśmy udział w regatach.

  7. Oczyściliśmy brzeg stawu lub rzeki, wiemy jak należy zachowywać się nad wodą.

  8. Nie boimy się pływania, wiemy jak poruszać się po dowolnej łódce. Potrafimy zamienić się miejscami na kanadyjce i bezpiecznie do niej wejść z niskiego i wysokiego brzegu.

  9. Pływając na optymistach radzimy sobie z rozpoznaniem kierunku wiatru, potrafimy samodzielnie odbić i wrócić do kei.

  10. Odbyliśmy egzamin i zostaliśmy mianowani na kapitanów/marynarzy. 


Mistrz węzłów

  1. Zna 10 węzłów, wie kiedy można je wykorzystać.

  2. Potrafi zawiązać 5 węzłów z zamkniętymi oczami.

  3. W ciągu minuty potrafi zawiązać 6 ósemek

  4. Nauczył swoją szóstkę dwóch nowych węzłów

Szantymen

  1. Wziął udział w konkursie międzyszóstkowym

  2. Wie skąd wziął się zwyczaj śpiewania szant.

  3. Zaśpiewał ulubioną szantę przed publicznością.

  4. Nauczył załogę wybranej przez siebie szanty.

  5. Stworzył śpiewnik z wybranymi przez siebie szantami.

Wodnik ekolog

  1. Zna gatunki występujące nad najbliższym zbiornikiem

  2. Wie co to gatunek chroniony, potrafi wskazać przykłady w najbliższej okolicy.

  3. Przedstawi formy ochrony środowiska w tym oszczędności wody podczas zbiórki.

  4. Przygotował album najciekawszych roślin występujących w okolicy.

  5. Wziął udział w akcji sprzątania okolicy jeziora lub stawu.

Meteorolog

  1. Rozpoznaje zjawiska atmosferyczne oraz potrafi wytłumaczyć, jak one powstają.

  2. Wie co to skala Beauforta, potrafi opowiedzieć gdzie jest wykorzystywana.

  3. Rozróżnia rodzaje chmur, potrafi określić co one oznaczają.

  4. Prowadził dzienniczek pogody przez min. 2 tygodnie, zapisując najważniejsze zjawiska i informacje pogodowe.

  5. Zbudował deszczomierz/wiatromierz, odnotował wyniki pomiarów.

Geograf

  1. Potrafi wskazać na mapie rzeki główne Polski, 3 największe jeziora oraz porty.

  2. Wie gdzie w regionie znajdują się atrakcyjne rzeki i zbiorniki.

  3. Potrafi określić kierunek północny bez użycia kompasu.

  4. Sporządził mapę okolicy najbliższego zbiornika wodnego.

Ratownik

  1. Potrafi używać rzutki oraz koła ratunkowego.

  2. Z zamkniętymi oczami potrafi zawiązać węzeł ratowniczy.

  3. Zna organizacje odpowiedzialne za bezpieczeństwo nad wodą, wie co oznaczają kolory flag na plażach oraz wie jak wezwać pomoc w razie wypadku nad wodą.

  4. Wraz z szóstką przygotował scenkę dotyczącą bezpieczeństwa nad wodą.

  5. Zawsze pływa w dobrze zapiętej kamizelce w odpowiednim rozmiarze, dba, by reszta załogi również była dobrze przygotowana. 


Patroni medialni: